Τρίτη, 9 Ιουνίου 2015

Α - διέξοδος: Η Τέχνη του δρόμου. Φωτορεπορτάζ του ερασιτέχνη φωτογράφου Γιάννη Πεφάνη.

Στο κέντρο της Αθήνας, ένας μικρός δρόμος πίσω από την οδό Αγίας Ειρήνης, αγκαλιάζει την πλαϊνή όψη των εκδόσεων Γαβριηλίδη. «Αδιέξοδος» δηλώνει η σήμανση στην αρχή του δρόμου. Αδιέξοδος ή διέξοδος; Την απάντηση δίνει μια ομάδα νέων καλλιτεχνών που καταθέτουν τον προβληματισμό τους για την ανανέωση όχι μονάχα της τέχνης αλλά και της κοινωνίας, κυριολεκτικά προτείνουν μια Τέχνη του δρόμου με φτωχά υλικά βγαλμένα από την ίδια την «ύλη» της πόλης.

Στο δρομάκι αυτό τα έργα προκαλούν έντονο ενδιαφέρον και προβληματισμό. Αυτό που πραγματικά συγκλονίζει όμως, είναι το τελευταίο «έργο» αυτού του μικρού στενού. Ένα έργο αποτέλεσμα μιας κρίσης σε όλα τα επίπεδα. Είναι το κατάλυμα ενός αστέγου που άθελά του αποτελεί την κορύφωση αυτής της πολλαπλής εγκατάστασης. Μια κατοικία που δηλώνει πως «η ελληνική κοινωνία στέκεται τραυματισμένη αλλά όρθια-ως παράδειγμα κι ως υπόδειγμα- απέναντι στην ανθρωπιστική κρίση και μέσα στη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα», όπως γράφει στο σημείωμα της έκθεσης ο εικαστικός Γιάννης Ψυχοπαίδης.
Αυτό το αδιέξοδο δρομάκι είναι ένας από τους πολλούς καθρέπτες απ` όπου πασχίζει, αλλά  δε μπορεί να κρυφτεί αυτή η ασχημόμορφη πόλη μας. Όσο κρύβουμε και κρυβόμαστε η εικόνα δεν αλλάζει και τα αδιέξοδα παραμένουν αδιέξοδα. Όταν οι καλλιτέχνες θα πάψουν ν` αναζητούν εκθέσεις μόνο για να παρουσιάσουν κι όχι για να πάρουν θέση απέναντι στα πράγματα εκ-θέτοντας τις απόψεις τους... η εικόνα θα παραμένει ίδια... κι ολοένα θα αποκτά ασχημότερη όψη. Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης με την έκθεση αυτή προτείνει: «Τα α-διέξοδα να γίνουν διέξοδοι συνολικής καλλιτεχνικής και κοινωνικής έκφρασης όλων αυτών που αρνούνται να απεμπολήσουν την αξιοπρέπεια και την ελπίδα τους».


Φωτορεπορτάζ του ερασιτέχνη φωτογράφου Γιάννη Πεφάνη.